وظايف و عملكرد تبليغات اسلامي چهارشنبه دهم آبان 1391 9:1

فرازهایی از حکم مقام معظم رهبری (دام عزه) در سال 1371:

ـ بر همه مسئولان محترم آن سازمان و بر همه دست‌اندرکاران تبلیغات اسلامی لازم است به دشمنی‌های بی‌درنگ استکبار با اسلام ناب، توجهی هوشمندانه داشته و ترفندهای آنان را برای تحریف حقایق و زشت نشان دادن چهره‌های پاک این آئین مقدس، به درستی بشناسند و فراخور تلاش بی‌امان دشمن کمر به تبیین حقایق اسلام و معرفی این آئین نجاتبخش ببندند.

ـ شما امروز با ابزارها و شیوه‌های بسیار پیشرفته دشمن و تبلیغات گسترده و امکانات بی‌حدوحصر که در کینه‌توزی با اسلام و معارضه با بیداری اسلامی به کار می‌رود، روبرو هستید و باید از همهز توکل و توان مقدس خود و ظرفیت علمی و تبلیغی کشور و به خصوص  حوزه‌های علمیه بهره‌ گیرید و وظیفه تاریخی خود را که بی‌شک با نصرت الهی و پیروزی حق همراه خواهد بود به بهترین شیوه به انجام رسانید.

فرازهایی از حکم مقام معظم رهبری (دام عزه) در سال 1380:

ـ هدف عمده سازمان تبلیغات اسلامی آن است که اندیشه تابناک اسلام را در همه زمینه‌های مورد نیاز، در معرفی دید روشن‌بینانه عموم مردم، بخصوص جوانان قرار دهد.

ـ امروزه با توجه به گستردگی و تنوع ابزارهای ارتباطی، تبلیغ همه جانبه دین تلاش گسترده و نگاه همه‌جانبه و بینش وسیع و نافذ و انسان‌های مجرب و کارآزموده را می‌طلبد. در این راه دانش، هنر، فن‌آوری و تازه‌های روز به روز جهان ارتباطات  باید بهره گیرد.

ـ نسل جوان ایران اسلامی ذخیره سرشاری از ایمان و شوق و طراوت و استعداد است، مسئولان تبلیغات دینی کشور باید پاسخگوی این ظرفیت و نیاز عظیم باشند.

اساسنامه، اهداف و وظایف مصوب:

اساسنامه‌ سازمان تبلیغات اسلامی در تاریخ 1/4/1368 تهیه و به تصویب نهایی نماینده مقام‌معظم‌رهبری‌(دام عزه)  رسیده است و مستند حقوقی و قانونی فعالیت سازمان کماکان حسب دستور تأسیس توسط رهبر کبیر انقلاب اسلامی (ره) و اساسنامه مصوب آن است. بر اساس مفاد اساسنامه موصوف، سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی و مستقل معرفی شده است.

اهداف کلی سازمان:

1ـ احیاء و اشاعه اندیشه تابناک اسلام و تقویت روح عبودیت الهی و ترویج اخلاق اسلامی در میان مردم، بویژه نسل جوان.

2ـ دفاع از اصول اسلام، نظام مقدس جمهوری اسلامی و شناخت توطئه‌های فرهنگی ـ تبلیغی بیگانگان و تبیین انحطاط و بطلان مکتب‌های الحادی و انحرافی و مبارزه با آفت‌های التقاط و تحجر با تکیه بر جامعیت اسلام.

3ـ گسترش کمی و کیفی دینی مردم و سنت‌های ملی در این راستا  و برانگیختن احساس  مسئولیت عمومی در قبال اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی با ارتقاء و رشد بینش اسلامی بویژه در میان نسل جوان.

وظایف و ماموریتهای اساسی سازمان:

1ـ سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و هدایت تبلیغات دینی

2ـ زمینه‌سازی برای سازمان یافتن نیروهای مؤمن و پیدایش تشکل‌های لازم و برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور هدایت و تقویت نهادهای دینی و مردمی.

3ـ تلاش در جهت احیاء و اشاعه معارف دینی، فرهنگ و تاریخ تشیع از همهز راه‌های ممکن با تأکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی، با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط.

4ـ تحقیق و بررسی درخصوص تبلیغات سوء و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه اسلام و انقلاب اسلامی و طبقه‌بندی آنها با اتخاذ تدابیر لازم در جهت خنثی‌سازی آنها و تنویر افکار عمومی در زمان مقتضی.

5ـ مقابله با فرهنگ منحط بیگانه و نفی آن با شناسایی نقاط ظعف و آسیب‌پذیر

6ـ انجام مطالعات راهبردی و بررسی‌های کاربردی در زمینه مسائل و نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه اسلامی بویژه جوانان و طراحی برنامه‌ها و شیوه‌های تبلیغی نوین با ابزار کارآمد  روز و اصلاح و احیاء روش‌های سنتی در تبلیغ اسلام.

7ـ تهیه، تدوین، انتشار کتب، نشریات و نرم‌افزارهای مناسب و ضروری به منظور معرفی علوم، معارف، فرهنگ، تمدن اسلامی و نظام حکومت اسلامی با رعایت اولویت و پرهیز از موازی کاری‌ها.

8ـ تلاش برای هدایت افکار عمومی با استفاده از رسانه‌های همگانی و فعالیت مستقیم رسانه‌ای.

9ـ تهیه و عرضه فرآورده‌ها و آثار فرهنگی و هنری اسلامی و حمایت از هنرمندان متعهد انقلابی.

10ـ برنامه‌ریزی، زمینه‌سازی و انجام اقدامات لازم برای هرچه فعالتر شدن اقشار اجتماعی تأثیرگذار  از جمله: روحانیون، دانشگاهیان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامی و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگ‌های بیگانه.

11ـ همکاری علمی و تحقیقاتی و کمک به توسعه کمی و کیفی مراسم فرهنگی، مذهبی و مردمی.

12ـ  هکاری با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی به منظور تعمیق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی.

13ـ همکاری‌های علمی و تحقیقاتی با دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های غیردولتی جهت توسعه فرهنگ دینی در محیط‌های سازمانی و بهبود کارکرد فرهنگی آنان.

14ـ تأسیس و اداره مؤسسات فرهنگی، هنری، آموزشی و مراکز دانشگاهی و همکاری با سایر مراکز دانشگاهی موجود به منظور تربیت مبلغان، هنرمندان، مربیان و مدیران کارآمد فرهنگی، دینی.

15ـ تأسیس مراکز اطلاع‌رسانی تخصصی ـ تبلیغی و دینی.

16ـ سازماندهی و اعزام مبلغ در سراسر کشور با مشارکت دستگاه‌های ذیربط، حوزه‌های علمیه، مراکز دانشگاهی و مردم.

17ـ مشارکت و همکاری در برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی دینی به منظور تعمیق و گسترش معارف اسلامی.

18ـ نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و کتب ادعیه.

19ـ شناسایی و تشویق کلیه آثار علمی، فرهنگی و هنری مؤثر در توسعه فرهنگ دینی.

20ـ تلاش سازمان یافته جهت گسترش مشارکت‌های حمایتی و مالی مردم و نهادها و دستگاه‌های اجرایی برای توسعه فرهنگ دینی و شعائر اسلامی.

اصول سیاست‌های اجرایی سازمان:

1ـ مشارکت در تصمیم‌گیری از طریق اجرای نظام تصمیم‌گیری در سازمان و استفاده از توان تخصصی و کارشناسی شوراها، کمیسیون‌ها و کمیته‌ها و برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی با حوزه‌های ستادی، صفی و اجرایی.

2ـ تمرکز زدایی در اجرای برنامه‌ها با هماهنگ‌سازی واحدهای سازمانی در سطوح مختلف.

3ـ جلب مشارکت‌های مردمی در اجرای برنامه‌ها.

4ـ بکارگیری نیروهای مخلص و مؤثر فرهنگی در تشکل‌ها، هیئات و انجمن‌های اسلامی در اجرای برنامه‌ها.

5ـ برقراری ارتباط مؤثر با دستگاه‌ها و نهادهای مردمی به منظور بهره‌گیری از امکانات و حمایت‌های آنان.

6ـ تلاش برای افزایش سهم اعتبارات بخش فرهنگ به ویژه در حوزه فرهنگ دینی.

7ـ انجام بررسی‌های جامع به منظور تنظیم سیاست‌ها، برنامه‌ها و انجام فعالیت‌ها به منظور شناسایی فرصت‌ها و توانمندیها و استفاده مناسب از ظرفیت‌ها جهت خدمات‌رسانی بیشتر به نسل جوان ایران اسلامی.

اولویت‌های اجرایی:

1ـ ساختار سازمانی ـ منابع انسانی:

1/1ـ مهندسی مجدد ساختار تشکیلاتی سازمان متناسب با مأموریت‌ها، نیازها و اولویت‌های اجرایی.

2/1ـ برنامه‌ریزی نیروی انسانی به منظور تأمین نیروی متخصص و مورد نیاز سازمان برای حال و آینده.

3/1ـ تنظیم نظام ارتقاء سطح معیشتی و رفاهی کارکنان و تعیین اولویت‌های مورد لزوم.

4/1ـ مکانیزه کردن فعالیت‌های اجرایی و اداری سازمان و استفاده از ابزارهای نوین در بهبود کیفی جریان کار.

5/1ـ بررسی نیازهای سازمان به کالاهای سرمایه‌أی و مصرفی و ارائه طرح‌های جامع جهت صرفه‌جویی و استفاده بهینه از امکانات.

2ـ نظام برنامه‌ریزی:

1/2ـ بهبود روش‌های انجام کار و قانونمند کردن فعالیت‌ها.

2/2ـ صرفه‌جویی در هزینه و ارتقاء بهره‌وری از امکانات و منابع موجود.

3/2ـ کیفیت بخشی به برنامه‌ها و پرهیز از فعالیت‌های شکلی و فاقد محتوا.

4/2ـ تدوین طرح‌های جامع در فعالیت‌های برنامه‌ای ـ عمرانی ـ ساختاری.

5/2ـ تقویت نقش مشارکت کارکنان از طریق اجرای نظام پیشنهادات و نظام تصمیم‌گیری.

6/2ـ بازبینی فرآیند جریان کار و بهینه‌سازی و قانونمند کردن آن.

3ـ پژوهشی و آموزشی:

1/3ـ ارتباط مؤثر با حوزه‌های تخصصی سازمان و بررسی نیازمندی‌های مأموریتی آنان در زمینه پشتیبانی‌های پژوهشی، مطالعاتی و تحقیقاتی.

2/3ـ بررسی بحران‌های فکری و شبهات دینی جوانان و یافتن راه‌ها و پاسخ‌های مناسب جهت رفع آن.

3/3ـ آسیب‌شناسی فرهنگ دینی، بررسی تهدیدات فرهنگی متوجه مظام و ارائه راهبردهای اجرایی مناسب به منظور پیشگیری و مقابله با آن متناسب با مأموریت‌های سازمان.

4/3ـ اولویت‌دهی به مطالعات کاربردی و قابل استفاده در برنامه‌های سازمان از طریق برقراری ارتباط مستمر و مؤثر با حوزه‌های ستادی سازمان و بررسی نیازهای پژوهشی آنها.

4ـ فرهنگی و تبلیغی:

1/4ـ سازماندهی و مبلغات کشور و استفاده مؤثر از توانایی‌های آن در تقویت باورهای دینی جامعه خصوصاً نسل جوان و نوجوان.

2/4ـ تربیت مربیان جوان از بین نیروهای مؤثر با قابلیت‌های لازم خصوصاً از بین روحانیون به منظور ارتباط مستقیم با جوانان و نوجوانان.

3/4ـ برگزاری دوره‌های آموزشی و تدوین متون مناسب برای مبلغین و افزایش مهارت‌های تبلیغی آنان.

4/4ـ برگزاری دوره‌های توجیهی به صورت متمرکز و منطقه‌ای و آگاه‌سازی آنان از تحولات اجتماعی و فرهنگی و تبیین وظایف و مأموریت‌ آنان در شرایط روز.

5/4ـ استفاده از مبلغات بومی در فعالیت‌های تبلیغی و بررسی راه‌های گسترش فعالیت‌های آنان.

6/4ـ بهینه‌سازی روش‌های سنتی تبلیغ و استفاده از روش‌های نو و فن‌‌آوری نوین.

7/4ـ محور قرار دادن مساجد شهرها و روستاها در فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی و بهره‌وری شایسته از عناصر فعال در مساجد.

8/4ـ توسعه و تجهیز  ومساجد در مناطق روستایی و محروم و تقویت فعالیت‌های فرهنگی آنان.

9/4ـ شناسایی و سازماندهی نیروهای مؤثر نظیر نویسندگان، فرهنگیان، هنرمندان و استفاده از آنان در فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی.

10/4ـ ساماندهی تشکل‌های دینی و مردمی و انجمن‌های اسلامی و مشارکت آنان در فعالیت‌های سازمان.

5ـ فعالیت‌های قرآنی:

1/5ـ اجرای طرح جامع نهضت قرآن آموزی با تکیه  بر نتایج حاصله از تحقیقات قانون برنامه توسعه سوم، نیازسنجی مناطق و اولویت‌بندی مخاطبین.

2/5ـ برقراری ارتباط مؤثر با مربیان، قاریان و مراکز قرآنی و سازماندهی آنان در اجرای طرح نهضت قرآن آموزی.

3/5ـ تربیت مربی و مبلغ قرآن متناسب با نیاز مناطق کشور و استفاده از آنان در برگزاری کلاس‌های آموزشی.

4/5ـ توسعه فعالیت‌های تفسیر قرآن و تربیت مفسر قرآن برای جوانان و نوجوانان.

5/5ـ برگزازی مسابقات و همایش‌های قرآنی به منظور ایجاد فضاسازی قرآنی در کشور.

6/5ـ سازماندهی ناشران و مؤسسات چاپ قرآن کریم و نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم، جلب حمایت‌های آنان در توزیع قرآن کریم به مناطق محروم.

7/5ـ انجام تکالیف سازمان در برنامه سوم توسعه در بحث قرآن آموزی.

8/5ـ انجام مطالعات و پژوهش‌های قرآنی.

6ـ اطلاع رسانی:

1/6ـ استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در گسترش فرهنگ و معارف اسلامی.

نوشته شده توسط همشهري  | لینک ثابت |